Raja Yoga - onrust in het denken

Wat zijn belemmeringen en symptomen van onrust en verwarring in het denken en hoe creëren we een vredige binnenwereld zodat die belemmeringen uitdagingen worden?

Patanjali, de grondlegger van Raja Yoga, vatte de gehele Yoga samen in 195 Sutra’s. Een Sutra is de essentie van een wijsheid in een vers of spreuk weergegeven. In twee Sutra’s noemt hij negen belemmeringen en vier symptomen die een vredig en rustig denken in de weg staan, in het bijzonder om tot meditatie te komen om vervolgens in meerdere Sutra’s dieper in te gaan op de scholingsweg voor hen die het volledige Raja Yoga pad volgen.

Wij hebben ons door de twee Sutra’s laten inspireren en doen op deze plek een voorzichtige poging om de negen belemmeringen en de vier symptomen in beeld te brengen en naar de huidige tijd te interpreteren, naar de hectiek van alle dag en hebben ons daarbij niet specifiek gericht op meditatie.

Onderaan deze pagina vind je twee verschillende vertalingen van de betreffende Sutra’s.

Geen enkel begrip in deze ster staat in zijn hoedanigheid als belemmering of symptoom op zichzelf. Door hiervan bewust te zijn, door open te staan voor zelfonderzoek kan het begin worden gemaakt om tot meer rust te komen. Daarvoor is het van belang dat je ook zelfkritiserend durft te zijn, zelfreflecterend, zelfsturend en zelfregulerend. Het leven ordenen, weten en doen wat er gedaan wil worden is de basis om je ideaal te leven.

Raja Yoga - duogram

Raja Yoga - klésas

In de onderstaande volgorde wordt uitgelegd hoe je deze 12-puntige ster kunt lezen en verstaan.

1. Vanuit het midden via het vierkant naar de cirkel aan de buitenrand

2. De verticale as en de wisselwerking tussen Noord en Zuid

3. De horizontale as en de wisselwerking tussen Oost en West

4. Rondom het diagram de uitdagingen per positie

5. twee driehoeken op de verticale as

6. twee driehoeken op de horizontale as

Het midden

Belemmeringen

Geestelijke pijn

Lichamelijke pijn

Ziele pijn

Het midden geeft het thema aan van de 12-puntige ster en omvat in essentie de kern van de titel op het diagram. Het kernwoord ‘belemmeringen’ zegt iets over de begrippen die er dicht omheen staan. Je kunt dit midden dan ook lezen als: Welke belemmeringen in ons denken confronteren ons met geestelijke, lichamelijke en ziele pijn.

Vierkant om het midden

Je leven ordenen

Weten wat gedaan wil worden

Doen wat gedaan wil worden

Je ideaal leven

Deze begrippen in dit vierkant laten de grote lijnen zien wat nodig is om pijn van welke aard dan ook zo veel mogelijk te voorkomen.

Grote cirkel

Aandacht voor levenszin

Aandacht voor levenshouding

Aandacht voor levensrealisme

Aandacht voor levensdoel

In deze cirkel komen grote levensthema’s aan de orde waar je niet omheen kunt als je de weg naar binnen gaat en streeft naar een vredig innerlijk leven.

De uitdagingen rondom de ster

Hier worden stapsgewijs per positie 2 tools aangereikt als uitdagingen om te komen tot stap 3 en vrij te worden van de belemmeringen en onrust in het denken die verantwoordelijk zijn voor lichamelijke, geestelijke en ziele pijn met al hun symptomen. Per positie zal daar verder op worden ingegaan.

De verticale as en de wisselwerking tussen Noord en Zuid

De verticale as ook wel de polaire as genoemd. Van boven naar beneden:

Uitdaging: acceptatie

Smart

Aandacht voor levensrealiteit

Weten wat gedaan wil worden

Geestelijke pijn

Belemmeringen

Lichamelijke pijn

Doen wat gedaan wil worden

Aandacht voor levenszin

Wanhoop

Uitdaging: geduld

Geduld en acceptatie staan niet voor niets tegenover elkaar. Ze kunnen niet zonder elkaar. Het leven is niet te sturen, vandaar dat je aandacht moet besteden aan jouw levens realiteit. Dat wat je meemaakt heb je maar tot op zekere hoogte in de hand. Hoe je omgaat met dat wat jouw levenspad kruist, vraagt dus om een keuze te maken. Die keuze heeft ook te maken met waar je zin in hebt, al of niet zin in het leven, levenszin. Wanneer je niet in staat bent tot acceptatie van jouw levensrealiteit en niet het geduld kan opbrengen om je levenszin op te sporen, kunnen de symptomen hinderlijk worden, met als gevolg mentale en lichamelijke pijn. Wat betreft die geestelijke pijn is hier gekozen voor het begrip smart om het verdriet, gepieker en/of koortsachtige mentale, onrustige activiteit of verwarring tot uitdrukking te brengen. Wanhoop kan uiteindelijk het gevolg zijn. Diep in de put zitten en geen uitweg meer zien. Niet meer weten wat te doen of te laten, niet meer weten wat er ten diepste gewild of gevoeld wordt. Je bent dan je levenszin kwijt.

Een onderzoekende houding naar jezelf en aandacht voor de zin van je leven of hoe je in de realiteit van jouw leven staat, kan je helpen te voorkomen dat je lichamelijke en geestelijke pijn krijgt. Een soepele geest en een soepel lichaam zorgen voor een stevige ruggengraat. Rechtop en krachtig met beide voeten op de grond tussen hemel en aarde. Tussen boven en onderpool oftewel tussen Noord en Zuid in dit diagram met betrekking tot je levenszin en je levensrealiteit.

Horizontale as en de wisselwerking tussen Oost en West

De horizontale as wordt in systeem dynamiek de duale as genoemd. Het laat de wisselwerking zien tussen binnen en buiten. Hoe verhouden we ons in onze levenshouding tot de buitenwereld en de binnenwereld. Een vrij in en uitademen, anders kan het ons enorm benauwen. Een vrije wisselwerking tussen jou en de ander en het andere vraagt veel van lichaam en geest. Het vraagt als levenshouding steeds om je opnieuw ertoe te leren verhouden.

Uitdaging: afstemmen

Benauwenis

Aandacht voor levenshouding

Je leven ordenen

Belemmeringen

Je ideaal leven

Aandacht voor je levensdoel

Nervositeit

Uitdaging: ontspannen

In het dagelijks leven is er altijd beweging. Dat is inherent aan de dualiteit waar we non stop mee te maken hebben. Je op jezelf en op de buitenwereld afstemmen is dan ook een voortdurend proces. En zo kan het een bewuste uitdaging worden om je op de juiste manier te leren verhouden tussen inspannen en ontspannen. Voor niets gaat de zon op maar wil je licht en vrede in jezelf dan moet je zelf aan de slag. En dat zal best iets kosten.

Wanneer er geen goede wisselwerking is tussen jezelf en de ander, het andere, krijg je ademhalingsproblemen. Het rustige ademritme is een graadmeter voor het evenwicht tussen in en uit, tussen binnen en buiten. Wanneer dat evenwicht is verstoord, word je nerveus, wat meteen in je ademritme merkbaar is.

Ordening brengen in het leven van alledag vraagt enerzijds om een realistische kijk op jouw levensomstandigheden en anderzijds voeling te houden met jouw levenszin. Stem jij je buitenwereld, de realiteit van je leven, voldoende af op jouw binnenwereld, de zin van je leven? Welke belemmeringen, zowel binnen als buiten, kom je tegen, die jouw levensritme verstoren? Bij ordening schoon je op. Je neemt afscheid van de dingen of omstandigheden die je niet meer dienen. Afstand doen van datgene wat onrust in je denken in stand houdt en daarmee je ademritme verstoort. Hier aandacht aan schenken geeft innerlijke ruimte en haalt de benauwenis en nervositeit weg waardoor je in een meer ontspannen sfeer komt. Dit zal er toe bijdragen dat je realistische levensdoelen kunt gaan stellen, die bij jou passen waardoor je naar jouw ideaal kunt gaan leven in afstemming met jouw diepste zijn.

Basisdriehoek met de punt omhoog

Prikkelzucht

Illusie

Smart

Doen wat gedaan wil worden

Prikkelzucht

In het dagelijks leven worden we voortdurend gewenst of ongewenst blootgesteld aan prikkels en triggers, die vaak onbewust het inwendige kunnen beroeren, waarop we niet vrij en bewust op kunnen reageren. We worden door de media overspoeld door informatie en worden geacht overal een mening over te hebben. Onze verhouding tot de buitenwereld is grotendeels gedigitaliseerd. Alles gaat sneller, we nemen onvoldoende tijd om ons te bezinnen of alle informatie ordelijk te verwerken. We hebben geen geld meer in de portemonnee en door mooie reclames laten we ons verleiden tot allerlei aankopen. Door één muisklik lijkt alles binnen handbereik, zowel qua informatie als qua goederen. We bevinden ons in een wegwerpmaatschappij waarin onze begeerte naar materiele en immateriële zaken voortdurend aangewakkerd wordt, want de economie moet draaiend blijven. De zucht naar sneller, mooier en meer wordt in stand gehouden. We zijn steeds bereikbaar via sociale media en de mobiele telefoon, waardoor we in ons hoofd maar niet tot rust komen. Dit lijkt het nieuwe normaal te zijn geworden.

Uitdaging:

1. Bij jezelf blijven

Bij een bepaalde zucht naar een prikkel, gaat je aandacht vaak onbewust naar die bewuste prikkel. Het hangt er vanaf voor welke prikkels je gevoelig bent, dat bepaalt mede de aard van de prikkelzucht. Afhankelijk van een specifieke zucht naar een prikkel, bepaal je welke maatregelen je moet treffen om bij jezelf te blijven en je niet te laten meevoeren met die bewuste prikkel. Het is vaak niet zo eenvoudig om die zucht de baas te worden. Een bepaalde zucht grenst aan een mindere of grotere verslaving. Je zult eerst moeten onderzoeken wat er onder die prikkelzucht schuil gaat, vooraleer je geconcentreerd eraan werkend, die zucht de baas kan worden en dus bij je zelf kan blijven.

2. Onbewogenheid ontwikkelen

Hiermee wordt bedoeld dat je niet overal in mee hoeft te gaan of overal een mening over hoeft te hebben. Het zou een uitdaging kunnen zijn om eens een tijd onbereikbaar te zijn of om niet meteen te kopen wat je zou willen hebben en accepteren dat niet alles maakbaar is of van een leien dakje gaat.

3. Duidelijk willen.

Met duidelijk willen wordt hier wilskracht bedoeld. Zorgen dat je duidelijk krijgt wat je wel en niet wilt. Het ontwikkelen van innerlijke kracht zodat je vanuit kracht beslissingen kunt nemen waardoor je bijvoorbeeld zelf bepaald aan welke prikkels je wordt blootgesteld en aan welke niet. Wat dient je wel en wat niet. Ook hier spreekt de levenszin een rol van betekenis.

Illusie

Illusie komt voort uit een gebrek aan onderscheidingsvermogen. Wanneer we het vele nieuws en alle prikkels van de dag ongefilterd tot ons nemen, wordt het steeds moeilijker om te onderscheiden wat echt en wat nep is. Door de vele prikkels en onze toenemende prikkelzucht van niets willen missen, wordt het steeds moeilijker om ons over te geven aan meditatieve momenten, die voor de broodnodige rust in het hoofd zorgen.

Uitdaging:

1. Onderscheidingsvermogen ontwikkelen

Niet alles klakkeloos aannemen wat je voorgespiegeld krijgt en je niet met alles en iedereen identificeren. Zoals de Boeddha zei: doorgrond eerst alles zelf….

2. Juist waarnemen

Kijken naar de feiten. Wat doet zich werkelijk voor in de realiteit van jouw leven hier en nu?

3. Zuiver voelen

Hoe meer onderscheidingsvermogen je hebt ontwikkeld, hoe zuiverder je voelsprieten worden. Illusie laat je kijken en voelen door een gekleurde bril. Het geeft een vertekend beeld wat je zelf niet altijd in de gaten hebt.

Smart

Wanneer je toegeeft aan alle prikkels en prikkelzucht, jaag je een illusie na, geraak je ver van jouw dagelijkse levensrealiteit. Dan is de kans groot dat je vervreemdt van je eigen wilskracht en wegraakt van het zuivere voelen en waarnemen. Het onderscheid tussen mijn en dein vervaagt door identificatie. Het gevolg is verwarring in het denken omdat je niet meer weet wat echt en wat onecht is. Verdriet, mentale pijn en onzekerheid zullen zegevieren.

Uitdaging:

Wanneer je op de juiste manier leert waarnemen en aandacht krijgt voor jouw levensrealiteit, zal je die het hoofd kunnen bieden, zodat je vanuit je buikgevoel, je levenszin en je wilskracht gaat doen wat er gedaan wil worden. Vanuit een diepe acceptatie en innerlijk voelen, weten dat dit bij jou past en zal de onrust geen overhand krijgen in je hoofd.

Basisdriehoek met de punt omlaag

Vertwijfeld

Ontkoppeld

Wanhoop

Weten wat gedaan wil worden

Vertwijfeld

Er is niets mis mee wanneer je opgezette tijden twijfelt. Het brengt je naar binnen met de vraag of je de goede keuze maakt voor wat dan ook. Het kan je weghouden van impulsieve beslissingen en van prikkelzucht. Het wordt pas een belemmering die een ongewenste invloed heeft wanneer je in de twijfelfase blijft hangen. Dan wordt het al snel een mentale last. Zal ik wel of zal ik niet. Zal ik dit of zal ik dat. De onrust van dualiteit in je hoofd brengt geestelijke pijn en zal uiteindelijk ook fysiek te voelen zijn.

Uitdaging:

1. Afweging maken

Wanneer je twijfelt, is het een eerste stap om een juiste afweging te maken en te onderzoeken waarom je voor het een of voor het ander zou kiezen. Ook kan de vraag aan de orde zijn of het nodig is om voor het een of voor het ander te kiezen?

2. Kiezen

Geduld hebben of acceptatie van datgene wat zich op dat moment voordoet, is ook een keuze die je kunt maken, waardoor je een thema los kunt laten met al zijn mogelijke geestelijke belasting. Wanneer het wenselijk is, dat je tot een keuze komt en je hebt de juiste afweging gemaakt, is het belangrijk voor de geestelijke en ziele gemoedsrust om dan ook te kiezen en daarmee vooral ook de consequentie van je keuze te accepteren.

3. Passend handelen

Wanneer de juiste afweging is gemaakt en er gekozen is, kun je er ook op vertrouwen dat je er passend naar kunt handelen. Dat zal rust brengen in het hoofd.

Ontkoppeld

Wanneer je niet elke keer opnieuw bewust de juiste keuze maakt voor datgene wat specifiek bij jou past of daar niet voor gaat staan, dan raak je jezelf kwijt. Je raakt afgescheiden van jouw diepste zijn. Er vindt als het ware een ontkoppeling, een scheiding plaats tussen ziel, geest en lichaam. Je gaat je mogelijk identificeren met de onrust en verwarring in je hoofd, die de boel bij elkaar wil houden.

Uitdaging:

1. Volhouden

Wanneer je de weg bergopwaarts gaat, weg van onrust in je denken, vertwijfeling en van geestelijke en lichamelijke pijn is het belangrijk dat je vol vertrouwen volhoudt. Iets dat misschien al langer een ongewenst patroon in je denken is kan niet van het ene op het andere moment zijn opgelost.

2. Meditatie

Beoefening van meditatie kan je helpen om je in stilte te zuiveren van de onrust en vertwijfeling in je hoofd. Het zal rust brengen. Een veilige manier van oefenen, is om je op de ademhaling te richten, waardoor je weer contact krijgt met je eigen ademritme en je lichaam waardoor het in je hoofd ook weer rustiger wordt.

3. Helder denken

Wanneer het in je hoofd rustiger wordt, zal het daar lichter worden qua gewicht en qua helderheid. Je zult helder kunnen denken en de juiste keuzes kunnen maken van wat wel en wat niet bij jou past.

Wanhoop

Wanneer je vast blijft zitten in vertwijfeling en je kunt maar niet doordringen tot wie je echt bent, kan je dat tot wanhoop brengen.

Uitdaging:

Bewust worden van je levensrealiteit en geduldig gaan oefenen om vertwijfeling te boven te komen, zal je brengen naar helderheid, waardoor je weer, in verbinding met je zelf, komt te weten wat jouw levenszin is, waar je blij van wordt en wat door jou heen gedaan wil worden. Lopen in de natuur is ook een uitstekende bezigheid om in stilte weer in verbinding te komen met jezelf.

Driehoek met de punt op West

Apathisch

Lusteloos

Benauwenis

Uitdaging: afstemmen

Je ideaal leven

Apathisch

Sociale media, voortdurend bezig zijn met onze mobieltjes kan een voedingsbodem zijn voor apathisch gedrag. De hele dag ‘hangen’ met de mobiel is geen onbekend beeld meer. Op die manier hoeven we niet meer te doen dan te consumeren wat anderen ons zo graag voordoen hoe het ‘moet’ of hoe het gewenst is, anders hoor je er niet bij. Wanneer je daarin gaat geloven dat dat ook voor jou bedoeld is (illusie) of dat dit de waarheid is die geleefd wil worden, kan je zelfvertrouwen worden aangetast. Ook dit brengt weer een mentale verdichting met zich mee en kom je niet meer tot een meebewegen vanuit jezelf of kan je onzeker worden in jouw handelen. Je weet daardoor misschien niet meer waar je goed in bent of wat jouw talenten zijn, omdat je je spiegelt aan dat wat je via sociale media of door je omgeving wordt voorgespiegeld. Zo creëer je zelf een onrealistisch zelfbeeld wat je niet kunt waarmaken en waardoor je steeds meer verdicht en je jezelf terugtrekt in een digitale wereld.

Uitdaging:

1. Doen waar je goed in bent

Om een eventuele ongewenste cirkel te doorbreken zou je je vooral kunnen gaan richten op iets waar je goed in bent en waarbij je de lat niet te hoog legt en niet probeert te evenaren wat je krijgt voorgespiegeld.

2. Zelfvertrouwen ontwikkelen

Gaandeweg kan hierdoor je zelfvertrouwen terugkomen en in je gronden.

3. Meebewegen

Vanuit zelfvertrouwen kan je gemakkelijker meebewegen met dat wat op je pad komt, vooral ook omdat je door beoefening steeds beter weet waar je goed in bent en daar dan vol zelfvertrouwen op in kunt haken. De impuls van het gewilde willen zal sterker worden dan de apathie.

Lusteloos

Wanneer er geen gehoor wordt gegeven aan wat jouw levenspad met jouw talenten van jou vraagt, kan het zijn dat je lui en lusteloos wordt. Er kunnen natuurlijk meerdere verschillende oorzaken zijn. Misschien word je niet genoeg uitgedaagd of je vindt dat wat er van je wordt gevraagd, te ingewikkeld. Lusteloosheid kan leiden naar een gevoel van verdichting in het hoofd en dan kan de adem ook niet meer vrij in en uitstromen. De adem vraagt om levenslust.

Uitdaging:

1. Ik-besluit

Je bewust worden dat je er zelf iets aan kunt doen. Sterker nog, je bent de enige, die er daadwerkelijk iets aan kunt doen. Er is wel moed voor nodig om te willen veranderen. Je hoeft maar op te staan en te besluiten er alles aan te gaan doen om het ongewenste gemoed het hoofd te bieden.

2. Discipline

Als je eenmaal een ik-besluit hebt genomen, kan het noodzakelijk zijn om vanuit discipline elke keer weer heel bewust opnieuw een ik-besluit te nemen om te voorkomen dat oude gewoontes weer de overhand nemen.

3. Hartewens volgen

Gaandeweg zal je merken, dat door een krachtig besluit verlangen en levenslust meer grond in je levensrealiteit gaat krijgen, dat komt omdat je telkens opnieuw dat zaadje in de grond stopt. Je oefent steeds datgene te doen, waar je goed in bent zodat je steeds meer durft mee te bewegen, waardoor je gemakkelijker je hartewens kunt volgen, zodat lusteloosheid plaats gaat maken voor levenskracht.

Benauwenis

Wanneer een gebrek aan lusteloosheid en apathie zich voordoet, die een wissel trekken op levenskracht en wilskracht, zal dat duidelijk merkbaar zijn aan een verstoord fysiek en energetisch ademritme. Zwaar in en uitademen, zuchten en hijgen, zijn fysieke tekenen, dat de levensstroom niet in goede banen wordt geleid. Mede door apathie en lusteloosheid wordt de wereld om je heen steeds kleiner. Misschien wordt het grotendeels teruggebracht tot een klein digitaal of mentaal scherm. Uiteindelijk brengt het zowel fysieke als geestelijke pijn. Je mist de broodnodige ademruimte om je ideaal te leven. Je instelling en houding ten aanzien van je levensdoel spelen hierbij een rol.

Uitdaging:

Het goede nieuws is, zoals we al bij apathie en lusteloosheid in deze driehoek zagen, dat je er zelf veel aan kunt doen. Je zult je moeten trainen om je af te stemmen op de behoeftes van jouw binnenwereld, jouw unieke zijn om op een ontspannen manier naar buiten te kunnen treden (O). Afstemmen om je ideaal te leven en je levensdoel te realiseren.

Dat vraagt om levensrealiteit en levenszin op elkaar af te stemmen in een juiste levenshouding. Is jouw ideaal wel realistisch en haalbaar en in overeenstemming met je levenszin? Of krijg je het misschien letterlijk Spaans benauwd, omdat je wel voelt dat je dat ideaal wil leven, maar dat er allerlei hobbels te nemen zijn om dat eigen pad ook doelgericht te volgen? Om dit aan te gaan is het wenselijk dat je ordening in je levenshouding aanbrengt om uiteindelijk van de benauwenis, zowel fysiek als in je hoofd, verlost te worden, zodat de levensenergie weer vrij door en om je heen kan bewegen. Een samenspel tussen jou en de buitenwereld. Er zal ruimte komen in je hoofd, zodat je weet hoe jouw ideaal vorm gegeven kan worden. De wil om jezelf te veranderen wordt gevoed door moedig het hartsverlangen te volgen en al doende in je hoofd vrij te worden.

Driehoek met de punt op Oost

Instabiel

Achteloos

Nervositeit

Uitdaging: Ontspannen

Je leven ordenen

Achteloos

Wanneer je achteloos wordt, is dat een teken dat je niet gefocust bent. Niet gefocust op wat je te doen hebt of te laten. Bij achteloosheid is de kans groot dat je gedachten fladderen van hot naar her en in het ongunstigste geval word je er nerveus van. Dan wordt het vrije blije fladderen een onrustige siddering door heel je lijf omdat je de verbinding kwijtraakt met jezelf en met dat wat je doet. Misschien word je onzorgvuldig omdat er een gebrek aan ordening ontstaat. Het vrije fladderen is aantrekkelijk en verleidelijk in een wereld waar veel te kiezen is. De kans is aanwezig dat je je dan gaat identificeren met alle illusies waaraan je wordt blootgesteld.

Uitdaging:

1. Je hernemen

Hoe bewuster je bent, kun je je zelf ook steeds opnieuw hernemen, door een pas op de plaats te maken en je leven te overzien en waar nodig te herordenen.

2. Doelgericht blijven

Je doel gericht vasthouden vraagt concentratie en wanneer je dat nog niet kunt, het uitsluiten van stoorzenders. Naarmate je je zelf traint in het vasthouden van je concentratie, laat je je steeds minder afleiden. Zodra je je sterk kunt concentraten, blijf je doelgericht bij je aandacht voor hetgeen waar je mee bezig bent en kunnen stoorzenders zelfs buitengesloten worden.

3. Wakkere aandacht

Zoals gezegd, worden we steeds blootgesteld aan vele verleidingen, die de buitenwereld al dan niet digitaal voor ons in petto heeft. Wanneer je merkt dat je daar gevoelig voor bent en achteloos wordt omdat je meer ‘daar’ dan ‘hier’ bent, kan het helpen om je te trainen in wakkere aandacht. Doordat je telkens een stap naar achter doet, je niet mee laat sleuren door van alles en nog wat en doelgericht blijft wordt het vanzelf meer ontspannen in je hoofd en zal de nervositeit langzaamaan naar de achtergrond verdwijnen. Je wordt zekerder.

Instabiel

Het mag duidelijk zijn dat het beeld zoals geschetst bij achteloosheid er toe bij draagt dat je steeds instabieler wordt. Waar achteloosheid meer staat in relatie tot de buitenwereld, heeft instabiliteit op deze positie meer te maken met jou en je binnenwereld. Je mist het houvast met jouw diepste zijn. De verbinding met jezelf. Je zou het instabiel zijn een gevolg kunnen noemen van ontkoppeld zijn zoals de andere positie laat zien. Hier zie je ook weer dat geen enkele positie in dit gram op zichzelf staat. Alles staat in verbinding met elkaar.

Uitdaging:

1. Concentratie

Concentratie kan je helpen om stabieler te worden in lichaam en geest. Wanneer we ons op een slecht begaanbaar pad begeven is dat onrustiger lopen dan wanneer er geen enkele oneffenheid is. Die oneffenheden in een pad zou je kunnen vergelijken met de gedachteschommelingen, de onrust in ons hoofd. Toch is het gemakkelijker om ons te concentreren als we lopen op een dergelijk pad dan dat we ons concentreren in ons hoofd als we van hot naar her fladderen. Door concentratie, als aanzet tot meditatie, leer je zien aan welke verleidingen je gedachten steeds bloot staan, zodat je kunt oefenen om dat bij te sturen. Wanneer je handelt, zorgt concentratie ervoor dat je stabiliteit ontwikkelt in dat handelen.

2. Doorzetten

Het oude gezegde dat de geest zwak is, kun je stabiliseren door concentratie. Maar wanneer jij je moeilijk kunt concentreren, is het van belang om door te zetten ook al lijkt de onrust in je denken je steeds in te fluisteren dat het een onmogelijke opgave is. Wanneer je bewust gaat oefenen met concentratie zal het lijken dat je juist meer gedachten hebt dan anders. Het lijkt zo omdat je dan bewust gaat zien welke gedachten onterecht zoveel aandacht vragen. Door je in de concentratie te gaan richten op constructieve gedachten die je stabiliseren, zullen de ongewenste gedachten langzamerhand naar de achtergrond verdwijnen. Gedachten zijn net kinderen, wanneer je ze aan de hand meeneemt naar een voor hen aangename andere richting houdt het ‘dreinen’ vanzelf op.

3. Standvastigheid

Wanneer je je traint in combinatie met al die andere uitdagingen die genoemd zijn zal je steeds meer in staat zijn door de concentratie en dat waar je je aandacht op wilt richten te stabiliseren en dat ook langere tijd vast te houden. Dat wordt met standvastigheid bedoeld. Je blijft in evenwicht staan onder alle omstandigheden ook al probeert de onrust in je denken ‘jou’ over te nemen.

Nervositeit

Ongecontroleerde onrust die je geestelijk en lichamelijk gewaar kunt worden als een siddering en uiteindelijk naar buiten toe ook zichtbaar is.

Uitdaging:

Bewust situaties creëren om te ontspannen. Zorgen dat naast geestelijke inspanning voldoende ruimte is voor minstens evenveel lichamelijke inspanning. Je leven ordenen zodat je overzicht hebt. Chaos schept chaos in het hoofd. Een opgeruimde omgeving brengt doorgaans ook een opgeruimd hoofd.

Wanneer het wat rustiger in en om je heen is, nadat je geordend hebt en je meer ontspannen bent, kan er aandacht komen voor de vraag wat jouw specifieke levensdoel is. Wat is jouw ideaal? Wanneer je hiernaar luistert, zal de ontspanning niet alleen in je hoofd voelbaar worden maar het zal ook direct fysiek merkbaar worden als een gezonde spanning omdat je doet wat door jou heen gedaan en geleefd wil worden.

Met dank aan de Patanjali in de hoop dat we zorgvuldig zijn omgegaan met deze oeroude tekst waarvan we hier slechts twee Sutra’s getracht hebben te doorgronden aan de hand van de tijd waarin wij nu leven met al zijn/haar uitdagingen.

Sutra I-30

Ziekte, loomheid, twijfel, onachtzaamheid, luiheid, wereldsgezindheid, begoocheling, onvermogen om vaste voet te verkrijgen; onstandvastigheid, dit negental veroorzaakt de verwarring van het denken.

Bron: De yoga-Sutra’s van Patanjali met commentaar Dr.I.K Taimni.

Sutra I-30

De hinderpalen die in de weg staan aan het kennen van de ziel, zijn: lichamelijke onbekwaamheid, mentale traagheid, verkeerde twijfel, zorgeloosheid, luiheid, gebrek aan onbewogenheid, onjuiste waarneming, onvermogen tot het bereiken van concentratie en het niet bij machte zijn om de meditatieve houding na deze bereikt te hebben vast te houden.

Het licht van de ziel van Alice A. Bailey / De yoga Sutras van Patanjali.

Sutra I-31

(Mentale) pijn, wanhoop, nervositeit en zware ademhaling zijn de symptomen van een denken dat in verstrooide toestand is.

Bron: De yoga-Sutras van Patanjali met commentaar Dr.I.K Taimni

Sutra I-31

Pijn, wanhoop, misplaatste lichamelijke werkzaamheid en het onjuiste richten (of beheersen) van de levens-stromen zijn de gevolgen van de hinderpalen in de lagere psychische aard.

Bron: Het licht van de ziel van / De yoga Sutra’s van Patanjali. Alice A. Bailey

*************